lørdag 9. mai 2020

Mamma-lykke

Jeg har blitt kyllingmamma!
Min første kylling har klekket. Sååå utrolig gøy.

Første hull

Vakreste lille dunball 😍😍

20 dager har de ligget i rugemaskinen nå. Rett etter at jeg kom hjem fra Bergen stilte jeg opp fuktigheten i maskinen til 65%. Jeg fylte vann i magasinene, så var det bare å vente i spenning. Fra dag 18 er det viktig å ikke forstyrre eggene, og unngå å løfte på lokket. Dette fordi da forsvinner den viktige fuktigheten, og kyllingene kan ha problemer med å klekke seg ut av skallet...

Cluet nå er å sitte på henda, bokstavelig talt. Kyllingene må klare seg selv, og de skal ikke hjelpes ut av skallet. Da slipper man ut livsviktig fuktighet. Dette er særdeles vanskelig å etterleve, særlig når man ser kyllinger streve halvveis... Kyllinger blir klekket med en 48 timers "matpakke", så rugemaskinen må få stå i fred i minst 2 døgn. Beste er å dekke hele maskinen med ett håndkle slik at de har det mørkt. Da får de hvile og komme seg etter kraftanstrengelsen.

onsdag 6. mai 2020

Hippie trala-la-la-la

De gærne har det godt...😎
Har kjøpt meg en combi-camp, så må bare ta en liten svipptur til Bergen for å hente den... (!)

Combi-camp er geniale små telt på henger. Passer helt perfekt til meg som har en så liten bil at campingvogn utgår. Drømmen er en Poletta da, men med de prisene får det nok bli med drømmen. Telt er heller ikke helt meg nå lenger. Føler jeg har hatt mine dager i telt, krabbende rundt på bakken. Jeg vil gjerne ha den friheten teltet gir, men samtidig komme litt opp fra bakken. Tenker at da er combi-campen perfekt.

Da gjenstår bare å reise til Bergen for å hente den...

Planen var opprinnelig å reise helgen 1.mai. Værmeldingen ymtet frempå om snøstorm i fjellet, så kjente på litt skepsis til å krysse hardangervidda på sommerdekk. Samtidig vil jeg gjerne ha dette unnagjort før kyllingene klekker.

Så nå får bare stå til tenker jeg.

lørdag 2. mai 2020

Kakleriet

Plutselig innså jeg at all den tiden jeg trodde jeg hadde til kyllingene kommer, har skrumpet inn, og jeg kjenner på enn viss panikk. Jeg innser jo at hønsehuset ikke er halvveis ferdig, og at tiden er i ferd med å løpe fra meg...

Selvsagt skal kyllingene bo inne den første tiden, og den kyllingboligen er heldigvis klar. Værre er det med fjøset. Jeg hadde jo så store planer. Fargerik og innbydende, med gardiner og bilder på veggene. Hehehehe.... På tide å starte kanskje?

Har ryddet ut all gammel skit fra den gang fjøset var bolig for gris og ku en gang på tidlig 1900-tallet, og jeg har støpt nytt gulv. Veggene er vasket. Nå må veggene males, og innredning snekres.

Pirat fra Jotun

Bare resten igjen...

torsdag 30. april 2020

Dag 12 - ny gjennomlysning

Nå har eggene ligget i snart to uker, og ved gjennomlysning i dag så man tydelig blodårene. Det var noen egg uten utvikling, som jeg har plukket ut, men de aller fleste er med videre 😀

Dag 12

lørdag 25. april 2020

Dag 7 - lyse egg

Eggene har ligget i maskinen en uke nå, og jeg har pratet med de hver dag. Riktignok gjennom glasset, for ikke å forstyrre innstillingene på temp og fukt. Kjenner litt på forventningene nå 😍

Nå har sannhetens time kommet.
I følge ekspertisen på nettet, skal eggene gjennomlyses rundt dag 6-8. Dette for å kunne sortere ut blanke egg (ubefruktede) og de som av ulikeårsaker har dødd tidlig i utviklingen. Det er viktig å få luket bort de med døde foster, fordi de utvikler gass som kan skade livet i de gjenværende eggene. Pluss at det er en risk for at de kan eksplodere i maskinen da det utvikler seg trykk. Jeg ser med skrekk på det scenarioet med råtne egg utover hele maskin 😨

Til å hjelpe meg med å utvikle røntgensyn har jeg gått til innkjøp av en smart dings. Den består av en lukket sylinder, ett kikkhull, og en kraftig lykt. I utgangspunktet skal en dorull og en lommelykt gjøre jobben, men det er jo ikke så kult 😊😂

Dag 7

Det er en utrolig følelse å se kyllingfostrene bevege seg inni egget for første gang! Å se nettverket av blodårer utvikle seg. Å se den lille prikken vrikke seg fra side til side i sin beskyttede kokong. Ett mirakel 💛

Ikke alle eggene er like lette å se inni. Spesielt de med helt mørkt skall. Så jeg lar de ligge, og bestemmer meg for å gjennomlyse de om noen dager. Kanskje er det lettere å se da...

lørdag 18. april 2020

Dag 0 - egg i maskinen

Rugeeggene er godt plassert i maskinen!

Jeg satte i gang maskinen for ett par dager siden, bare for at den skulle få kjørt seg inn og få stabilisert temperatur og fuktighet. I mellomtiden ble eggene oppbevart på brettene. De ble vendt 2 ganger i døgnet, selv om det sannsynligvis ikke var nødvendig.

Men nå er vi i gang 👍
Temperaturen er innstilt på 37,5 C, med en fuktighet på 40%

Heldigvis er denne maskinen helautomatisk, hvilket betyr at den vender eggene selv samt at fukt og temperatur blir styrt elektronisk. Det eneste jeg må gjøre er å sørge for at det er vann i kamrene og at maskinen står beskyttet og ikke i direkte sol. Dette skal gå sååå fint 😅

torsdag 16. april 2020

Rugeegg ankommer

Spennende tider i vente!
jeg har bestilt meg rugeegg fra Vestlandet 😁

At det ble fra akkurat der er litt tilfeldig, men hovedårsaken er at han hadde flere raser, og jeg kunne da bestille alle eggene fra samme sted. Jeg ønsket meg høner som legger egg i forskjellige farger, samt at det var av de litt større rasene. Valget falt da på Welsumer, Maran,  Araucana og Creme Legbar.

Jeg har jo ingen erfaring med hverken rugeegg eller høner, så jeg forventer en særdeles bratt lærekurve. Jeg har lest så øyet ble stort og vått, alt jeg har kommet over på internett om emnet, men antar min uvitenhet vil skinne godt gjennom mens egg blir til høner for å si det sånn...

For å hjelpe meg med rugingen, har jeg gått til anskaffelse av en helautomatisk rugemaskin, så da gjenstår det bare å sette seg inn i det tekniske vidunderet 😅

Med litt skrekkblandet fryd hentet jeg eggene på postkontoret i dag. Nå skal de få ligge i romtemperatur ett døgn så plomma får slått seg til ro i egget før de legges i maskinen.

Brune egg med prikker - Welsumer

Mørk sjokoladebrune - Maran

Lys turkis - Creme Legbar

torsdag 27. februar 2020

Marve flytter til 400 L

Akvariet jeg kjøpte til Marve, viste seg å lekke som en sil... Jeg brukte uante mengder med akvariesilikon, men fikk det aldri helt tett. Så, da måtte jeg ut i cyberspace for å finne nytt hjem til Marvesen. Med andre ord, finn.no 😁

Jakten resulterte i ett 400 ltr stort møbelakvarie på Roverud. For å i det hele tatt få det med meg hjem måtte det forsterkninger til, i form av både bil og muskler... Gunn kom til unnsetning 💜

Akvariet ble innredet med stein og mose fra skogen, og sand fra Biltema. Jeg bygget opp en landdel av en stor blomsterpotte, som ble fylt med grus og sand. Røtter ble plassert i karet, og det ble dekorert med både ekte og kunstige planter. Jeg gjenbrukte mye av dekoren fra det gamle karet, men fordi dette var dobbelt så stort måtte det en del suppleringer til. Dekoren på bakplata i det lille karet lagde jeg selv, men til dette kjøpte jeg poster i dyrebutikken. Mulig jeg lager noe selv senere...

Marve ser ut til å like sitt nye hjem, selv om han ser litt overveldet ut stakkar 😀

søndag 9. februar 2020

Kjapp make-over av lampe

Kjøpte en glasslampe på tilbud på Jula. Tenkte den kunne være fin og gjøre noe med. Den hadde en sylinder i klart glass, på en sokkel av betong.

Malte først glasset med hvit grunning, før jeg brukte decoupage lakk og klistret på servietter. Den enkleste form for make-over faktisk. Glasset må grunnes først, ellers blir serviettene så gjennomsiktig at man nesten ikke ser motivet.

onsdag 8. januar 2020

Skalldyret Marve

I dag kom dagen da Marve ble nordmann for å si det sånn... Han ble bestilt i dyrebutikken i Charlottenberg for 2 uker siden, og i dag fikk jeg telefon om at han hadde ankommet og måtte hentes asap... Heldigvis jobbet jeg kveld, og kunne hive meg rundt.

Han kom med alle papirer i orden. Både sertifikat på at han er født i fangenskap, og aktuelle papirer til Mattilsynet...

Den lille knotten er på størrelse med en fem-krone, og utrolig søt. Nå er jeg absolutt ikke sikker på at det er en "han", men Marve heter den uansett 😂 Marve er av rasen Kinesisk trekjølskilpadde (Chinemys reevesii) og er en sumpskilpadde. Noe som betyr at han skal bo i akvariet jeg klargjorde for ett par måneder siden. Spennende 👍