lørdag 9. mai 2020

Mamma-lykke

 Jeg har blitt kyllingmamma!
Min første kylling har klekket. Sååå utrolig gøy.

Første hull

Vakreste lille dunball 😍😍


20 dager har de ligget i rugemaskinen nå. Rett etter at jeg kom hjem fra Bergen stilte jeg opp fuktigheten i maskinen til 65%. Jeg fylte vann i magasinene, så var det bare å vente i spenning. Fra dag 18 er det viktig å ikke forstyrre eggene, og unngå å løfte på lokket. Dette fordi da forsvinner den viktige fuktigheten, og kyllingene kan ha problemer med å klekke seg ut av skallet...



Cluet nå er å sitte på henda, bokstavelig talt. Kyllingene må klare seg selv, og de skal ikke hjelpes ut av skallet. Da slipper man ut livsviktig fuktighet. Dette er særdeles vanskelig å etterleve, særlig når man ser kyllinger streve halvveis... Kyllinger blir klekket med en 48 timers "matpakke", så rugemaskinen må få stå i fred i minst 2 døgn. Beste er å dekke hele maskinen med ett håndkle slik at de har det mørkt. Da får de hvile og komme seg etter kraftanstrengelsen.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar